کد مطلب:295081 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:183

مکانی که پیامبر نام آن را تغییر دادند


پیش از آنكه به نقل بعضی از اسامی اشخاص كه توسط پیامبر اكرم صلی اللَّه علیه و آله و سلم تغییر یافته بپردازیم، یك مورد تغییر نام مكان توسط


ایشان، به عنوان نمونه ذكر می نماییم.

«رسول خدا صلی اللَّه علیه و آله و سلم (در مسیر جنگ بدر) در محله سقیا تامل كرد، جایی كه پیش از آن نامش «حُسَیْكه» بود و رسول خدا صلی اللَّه علیه و آله و سلم نامش را تغییر داده، سقیا نامید. [1] .

برخی از این نامها یادگار زمان جاهلیت بود كه با مبانی عقیدتی اسلام سازگار نبود، برخی دیگر مفهومی زشت و زننده داشتند و در بعضی موارد نام را به اسمی زیباتر تغییر می دادند و حتی در مواردی كه نام زیبا بود، اما عوارضی جانبی داشت (مانند توهم خودستایی)، آن نام را نیز تغییر می دادند. این عمل رسول اللَّه صلی اللَّه علیه و آله و سلم سنتی شده بود كه همه از آن اطلاع داشتند و در برابر آن مقاومتی نمی كردند، اما در یك مورد فردی از عمل پیامبر صلی اللَّه علیه و آله و سلم سرپیچی كرد، مكافات و اثر سرپیچی از دستور پیامبر، تا چند نسل در آن خانواده آشكار بود.

سعید بن المسیب می گوید: پیامبر صلی اللَّه علیه و آله و سلم از جدم سوال نمود:نامت چیست؟ جدم جواب داد: حزن. پیامبر صلی اللَّه علیه و آله و سلم فرمودند: نه این نام خوبی نیست نام تو سهل باشد. جدم در جواب پیامبر اكرم صلی اللَّه علیه و آله و سلم گفت: من نامی را كه پدرم برای من انتخاب كرده تغییر نمی دهم. سعید بن المسیب می گوید: از آن پس، همیشه حزن و اندوه در خانواده ما بود. [2] .

در اینجا به مواردی از تغییر اسامی زشت به وسیله پیامبر صلی اللَّه علیه و آله و سلم اشاره می نماییم.



[1] تاريخ سياسي اسلام، ج 1، رسول جعفريان به نقل از تاريخ ابي ذرعه الدمشقي، ج 2، ص 635، المغازي، ج 1، ص 82.

[2] عن سعيد بن المسيب عن ابيه عن جده ان النبي صلي اللَّه عليه و آله و سلم قال له: «ما اسمك؟ قال: حزن. قال: بل انت سهل. قال: لااغير اسما سمانيه ابي قال: ابن المسيب فما زالت فينا حزونه بعد.» كنزالعمال، ج 13،ص 350، ر 36983.